Контрольна робота з теми
«Стилістичні засоби лексикології»
Тестування
І варіант
1. Виділене слово вжито в прямому значенні в реченні
А Холодні осінні тумани спускають
на землю мокрі коси.
Б У чужу душу не влізеш.
В Умивається сльозами убога земля.
Г Приходять друзі, виринають у пам'яті спогади
2. У реченні «Дуже цінним органічним добривом є ...
попіл» пропущено слово
А дерев’яний
Б деревний
В деревинний
Г дерев’янистий
3. Омоніми використано в реченні
А Ти
будь не скупердяй, не скнара і знай батьківські заповіти.
Б Якщо
у тілі душа крилата – що їй хороми, що їй палати.
В Веснонько
любая, часу не гай, якнайскоріше прилинь у наш гай.
Г Народові
потрібні не виграні битви, не втішання славою і волею, а майбуття.
4. Синоніми використано в реченні
А зустрічати гостя – проводжати гостя
Б жвавий хлопчина – прудкий хлопчина
В привозити подарунки – привезені подарунки
Г будівельний кран – водопровідний кран
5. Із
поданих у дужках синонімів кожен із варіантів можливий у реченні
А Він
поминув ліс і пішов (стежкою, трактом) через жита.
Б На
узліссі розкинув своє гілля (віковий, древній) дуб.
В Щось
сьогодні такий (довгий, тривалий) день!
Г І
в кого цей хлопець удався такий (вайлуватий, незграбний)?
6. НЕ МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом виділене
слово в реченні
А За
мить вантажна машина зникла (щезла) з очей.
Б Технічний
персонал змарнував (згаяв) багато часу на підготовчі роботи.
В У
нашій родині панують теплі, дружні стосунки (взаємини).
Г Щоб
здобути (отримати) вищу освіту, потрібно наполегливо працювати.
7. Визначте, до якої
групи за вживанням
належать слова.
1 діалектизми А скап, блютуз, флеш-моб
2 неологізми
Б боярин, комсорг,
раднаргосп
3
історизми В обкладинка,йогурт, каталог
4 архаїзми Г ланіти, десниця, рать
Д когут,
кубіта, бараболя
8. Виділене
слово вжито у невластивому йому значенні в реченні
А Україна проголосила незалежність у серпні 1991 року.
Б Цю інформацію розголошувати заборонено.
В Доповідач виголосив палку промову.
Г Голова зборів проголосив порядок денний.
9. Фразеологічний зворот ужито в реченні
А Часу було обмаль, а він усе одно бив байдики.
Б Побачивши великий натовп людей, перехожі дивувалися.
В Величезна сила криється в людському розумі.
Г Пісня народжує радість.
10. До
емоційно забарвленої лексики належать усі слова рядка
А дівчисько, второпати, прикріпити, базікати;
Б беркицьнутись, козаченько, повчання, мамусю
В зіронька, злодюга, вікопомний, роззява;
Г рученьки, проміння, вітрище, самісінький.
11. Значення «надумане мірило упередженої людини, яка
підганяє під нього факти дійсності» має фразеологізм
А піррова перемога
Б прокрустове ложе
В геростратова слава
Г дамоклів меч
12. Антонім
до фразеологізму хоч в око стрель є в реченні
А Ситуація – хоч крізь землю провалися.
Б Сьогодні надворі ясно, хоч голки збирай.
В Тихо довкола, хоч мак сій. Г У хаті хоч зуби клади на полицю.
Контрольна робота з теми
«Стилістичні засоби лексикології»
Тестування
ІІ варіант
1. Слово серце вжито в прямому значенні в рядку
А щире серце;
Б хворе серце;
В батьківське серце;
Г серце України.
2. Слово сміється вжите в переносному значенні в
рядку
А синок сміється
Б сонце сміється
В сміється від задоволення
Г учень сміється
3. Синонімічний ряд утворюють слова
А ідеальний, уявний,
ілюзорний, примарний;
Б спільність, згода,
спільнота, договір;
В наступати,
просуватися, наставати, запановувати;
Г досить, доволі,
вистачить, годі.
4. НЕ
МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом виділене слово в реченні
А Діти безтурботно (безпечно) гралися на
проїжджій частині вулиці.
Б Усяке друковане
слово мало своє місце на поличках цієї бібліотеки (книгозбірні).
В Максимові
Рильському була властива (притаманна) любов до людини і природи.
Г Я люблю тільки (лише) таку гру, де я
певна, що виграю.
5. Виділене слово вжито у невластивому для нього значенні
в реченні
А Тактичні заняття допомагають удосконалити професійну підготовку.
Б Керівництво армії розробляє нові тактичні прийоми
оборони.
В Наш командир – дуже тактична людина.
Г Генерал пояснив свої тактичні міркування.
6. Фразеологічний
зворот ужито в реченні
А Вір до кінця у власні сподівання.
Б Дивлюсь на сині обрії землі з калинових небес
моєї долі.
В Його постійною мрією було швидше вийти в
люди.
Г Не звикай утертими стежками йти за другим
сліпо, як у дим.
7. До
емоційно забарвленої лексики належать усі слова рядка
А Часу було обмаль, а він усе одно бив байдики.
Б Побачивши великий натовп людей, перехожі дивувалися.
В Величезна сила криється в людському розумі.
Г Пісня народжує радість.
8. Із поданих у дужках слів кожен із варіантів
можливий у реченні
А Рекламу розмістили в найбільш (людних,
людяних) місцях міста.
Б Зрілість людська виростає з боротьби. Часто з
боротьби зі своїми сумнівами (ваганнями, коливаннями).
В Тато мій – рішуча людина, хоч і мрійник. Ці
якості в людині не поєднуються, але тато, мабуть, (виняток, виключення).
Г На фото: П. Тичина – у центрі, М.
Вінграновський (зліва, ліворуч), В. Шевчук (справа, праворуч).
9. Омоніми використано в реченні
А Щире слово й добре діло душу й серце
обігріло.
Б Господь посилає нам мудрості й сили і хранить
Україну нині, прісно й вовік.
В Людина там не буде вільна, де є великі і
малі.
Г Міг би його поганити – не хочу вуст поганити.
10. Антонім
до фразеологізму хоч в око стрель є в реченні
А Ситуація – хоч крізь землю провалися.
Б Сьогодні надворі ясно, хоч голки збирай.
В Тихо довкола, хоч мак сій.
Г У хаті хоч зуби клади на полицю.
11. Із поданих у дужках синонімів кожен із варіантів
можливий у реченні
А (Ретельні, проникливі) дослідження археологів
підтверджують слова Геродота.
Б Старі дуби (оточували, облягали) галявину.
В Ми стояли,
зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів
Г Представники різних поколінь не
завжди (здатні, здібні) порозумітися.
12. Доберіть українські відповідники до запозичених
слів.
1 конкурс А змагання
2 ілюмінація Б куховарство
3
кулінарія В освітлення
4 коаліція
Г склепіння
Д
об’єднання
Контрольна робота з теми
«Стилістичні засоби лексикології»
Тестування
ІІІ варіант
1. Виділене
слово вжито в переносному значенні в реченні
А Сміються в сонці
золотому річки, і села, і поля.
Б Що думаєш сказати, спершу обміркуй.
В Я шукав усе світле в
дорозі і в людях.
Г Найдужче у житті цінував я хліб.
2. Доберіть українські відповідники до запозичених
слів.
1 арбітр А походження
2 портрет Б оздоблення
3
генеза В обожнювання
4 культ Г суддя Д зображення
3. НЕ МОЖНА
замінити поданим у дужках варіантом виділене слово в реченні
А У сім'ї панували теплі, дружні взаємини (стосунки).
Б Активно
розвивається співробітництво між двома країнами в науковій і культурній галузях(царинах).
В У
1939 році виникла реальна воєнна (військова) загроза мирному життю країн
Європи.
Г Гамір зняли (зчинили), наче
готували бурю.
4. Виділене
слово вжито в невластивому йому значенні в реченні
А Два примірники словника присутні в кабінеті.
Б Вантажне відділення розташоване на першому поверсі.
В Ялту вважають одним із найпопулярніших курортів.
Г Директор банку перебуває за кордоном.
5. Фразеологічний зворот ужито в реченні
А Митцю не треба нагород, його судьба нагородила.
Б Сказано по струні ходити – і ходи.
В Мені потрібне слово, а не слава.
Г Дніпро манив нас маревом води.
6. Неправильно
визначено значення фразеологічного звороту
А надути
губи – образитись, виявити невдоволення
Б спустити
на землю – змусити когось не втрачати почуття реальності
В рильце
в пушку – про когось привітного й лагідного
Г черв'ячок
точить – непокоять тяжкі, гнітючі роздуми
7. Не збігається за значенням з іншими фразеологізм
А обламати
роги
Б підвести
під монастир
В збити
пиху
Г вкрутити
хвоста
8. Значення фразеологічного звороту снувати химери
А пліткувати
про щось
Б інтригувати
когось
В виготовляти
домотканий килим
Г фантазувати
про щось
9. Омоніми використано в реченні
А Щире слово й добре діло душу й серце
обігріло.
Б Господь посилає нам мудрості й сили і хранить
Україну нині, прісно й вовік.
В Людина там не буде вільна, де є великі і
малі.
Г Міг би його поганити – не хочу вуст поганити.
10. До
емоційно забарвленої лексики належать усі слова рядка
А дівчисько, второпати, прикріпити, базікати;
Б беркицьнутись, козаченько, повчання, мамусю
В зіронька, злодюга, вікопомний, роззява;
Г рученьки, проміння, вітрище, самісінький.
11. Синонімічними є фразеологічні звороти
на живу
нитку – білими нитками шитий
і води не
замутить – хоч у вухо бгай
попасти
на слизьке – накрити мокрим рядном
бентежити
кров – не чути землі під собою
закрутити
веремію – укрутити хвоста
12. Виділені слова є омонімами у
рядку
А Слово, чому ти не твердая криця!
|
Слово – срібло, мовчання – золото.
|
Б Вона зрозуміла душевний стан гостя.
|
У хлопця плечі широкі, стан
високий.
|
В Рідна земля і в жмені мила.
|
Земля – хлібодарка і медоносиця.
|
Г У хвалька язик діє, а рука не вміє.
|
Держи язик за зубами.
|
Контрольна робота з теми
«Стилістичні засоби лексикології»
Тестування
ІV
варіант
І варіант
1. Лексичної помилки не допущено
у реченні:
А Забезпечувати безпеку – складна справа.
Б Яскравий фон надає картині урочистості.
В Заняття в школі бізнесу ведуть керівники крупних підприємств.
Г Рослинні олії багаті на природний оксидант.
2.
Позначте рядок стилістично забарвлених слів.
А Книга, йти, добрий.
Б Сигнал, високий, переслідувати.
В Шкандибати, малесенький, плестися.
Г Дорогий, одинокий, коріння.
3.
Позначте рядок стилістично нейтральних слів.
А Добренький, лементувати, зодчий.
Б Стіл, книга, прапор.
В Реготати, заливатися, стяг.
Г Синенький, малесенький, дубище.
4. Доберіть антоніми до поданих слів.
1 як-небудь А нишком
2 явно Б підступно
3
щиро В природно
4 штучно Г старанно
Д
поспіхом
5. Фразеологічний зворот ужито в реченні
А Дніпро манив нас маревом води.
Б Мені потрібне слово, а не слава.
В Сказано по струні ходити – і ходи.
Г Митцю не треба нагород, його судьба нагородила.
6. Лексичну помилку допущеноурядку.
А виключення
з правопису
Б зазнати
збитків
В змістовна
відповідь
Г лікарняний
лист
Д позбавляти
громадянства
7. Слово лікарський поєднується з усіма словами, окрім
А комплекс
Б кабінет
В контроль
Г товариство
Д мораль
8. Утворіть словосполучення із відповідних за змістом
слів
1 відкрити
А книгу
2 розкрити
Б планету
3 відчинити
В вікно
4 розгорнути Г злочин
Д
намет
9. НЕ
МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом виділене слово в реченні
А Діти безтурботно (безпечно) гралися на
проїжджій частині вулиці.
Б Усяке друковане
слово мало своє місце на поличках цієї бібліотеки (книгозбірні).
В Максимові
Рильському була властива (притаманна) любов до людини і природи.
Г Я люблю тільки (лише) таку гру, де я
певна, що виграю.
10. Омоніми використано в реченні
А Щире слово й добре діло душу й серце
обігріло.
Б Господь посилає нам мудрості й сили і хранить
Україну нині, прісно й вовік.
В Людина там не буде вільна, де є великі і
малі.
Г Міг би його поганити – не хочу вуст поганити.
11. Із поданих у дужках синонімів кожен із варіантів
можливий у реченні
А (Ретельні, проникливі) дослідження археологів
підтверджують слова Геродота.
Б Старі дуби (оточували, облягали) галявину.
В Ми стояли,
зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів
Г Представники різних поколінь не
завжди (здатні, здібні) порозумітися.
12. Немає лексичної
помилки у рядку.
А бувші студенти В
сказати зайве
Б блінчики з м’ясом Г білети на потяг