Контрольна робота з теми «Стилістичні засоби лексикології»
Тестування
І варіант
1. Виділене слово вжито в прямому значенні в реченні
                        А  Холодні осінні тумани спускають на землю мокрі коси.
                        Б  У чужу душу не влізеш.
                        В  Умивається сльозами убога земля.
                        Г  Приходять друзі, виринають у пам'яті спогади
2. У реченні «Дуже цінним органічним добривом є ... попіл» пропущено слово
А дерев’яний
Б деревний
В деревинний
Г дерев’янистий
3. Омоніми використано в реченні
А Ти будь не скупердяй, не скнара і знай батьківські заповіти.
Б Якщо у тілі душа крилата – що їй хороми, що їй палати.
В Веснонько любая, часу не гай, якнайскоріше прилинь у наш гай.
Г Народові потрібні не виграні битви, не втішання славою і волею, а майбуття.
4. Синоніми використано в реченні
А зустрічати гостя – проводжати гостя
Б жвавий хлопчина – прудкий хлопчина
В привозити подарунки – привезені подарунки
Г будівельний кран – водопровідний кран
5. Із поданих у дужках синонімів кожен із варіантів можливий у реченні
А Він поминув ліс і пішов (стежкою, трактом) через жита.
Б На узліссі розкинув своє гілля (віковий, древній) дуб.
В Щось сьогодні такий (довгий, тривалий) день!
Г І в кого цей хлопець удався такий (вайлуватий, незграбний)?
6. НЕ МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом виділене слово в реченні
А За мить вантажна машина зникла (щезла) з очей.
Б Технічний персонал змарнував (згаяв) багато часу на підготовчі роботи.
В У нашій родині панують теплі, дружні стосунки (взаємини).
Г Щоб здобути (отримати) вищу освіту, потрібно наполегливо працювати.
7. Визначте, до якої групи за  вживанням належать слова.
1 діалектизми                А скап, блютуз, флеш-моб
2 неологізми                  Б  боярин, комсорг, раднаргосп
3 історизми                    В обкладинка,йогурт, каталог
4 архаїзми                      Г ланіти, десниця, рать
                                       Д  когут, кубіта, бараболя
8. Виділене слово вжито у невластивому йому значенні в реченні
                        А Україна проголосила незалежність у серпні 1991 року.
                        Б Цю інформацію розголошувати заборонено.
                        В Доповідач виголосив палку промову.
                        Г Голова зборів проголосив порядок денний.
9. Фразеологічний зворот ужито в реченні
                        А Часу було обмаль, а він усе одно бив байдики.
                        Б Побачивши великий натовп людей, перехожі дивувалися.
                        В Величезна сила криється в людському розумі.
                        Г Пісня народжує радість.
10. До емоційно забарвленої лексики належать усі слова рядка
                        А дівчисько, второпати, прикріпити, базікати;
                        Б беркицьнутись, козаченько, повчання, мамусю
                        В зіронька, злодюга, вікопомний, роззява;
                        Г рученьки, проміння, вітрище, самісінький.
11. Значення «надумане мірило упередженої людини, яка підганяє під нього факти дійсності» має фразеологізм
                        А піррова перемога
                        Б прокрустове ложе
                        В геростратова слава
                        Г дамоклів меч
12. Антонім до фразеологізму хоч в око стрель є в реченні
          А Ситуація – хоч крізь землю провалися.
          Б Сьогодні надворі ясно, хоч голки збирай.
          В Тихо довкола, хоч мак сій.       Г У хаті хоч зуби клади на полицю.
Контрольна робота з теми «Стилістичні засоби лексикології»
Тестування
ІІ варіант
1. Слово серце вжито в прямому значенні в рядку
                        А щире серце;
                        Б хворе серце;
                        В батьківське серце;
                        Г серце України.
2. Слово сміється вжите в переносному значенні в рядку
              А синок сміється
              Б сонце сміється
              В сміється від задоволення
              Г учень сміється
3. Синонімічний ряд утворюють слова
                        А ідеальний, уявний, ілюзорний, примарний;
                        Б спільність, згода, спільнота, договір;
                        В наступати, просуватися, наставати, запановувати;
                        Г досить, доволі, вистачить, годі.
4. НЕ МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом виділене слово в реченні
А Діти безтурботно (безпечно) гралися на проїжджій частині вулиці.
Б Усяке друковане слово мало своє місце на поличках цієї бібліотеки (книгозбірні).
В Максимові Рильському була властива (притаманна) любов до людини і природи.
Г Я люблю тільки (лише) таку гру, де я певна, що виграю.
5. Виділене слово вжито у невластивому для нього значенні в реченні
А Тактичні заняття допомагають удосконалити професійну підготовку.
                        Б Керівництво армії розробляє нові тактичні прийоми оборони.
                        В Наш командир – дуже тактична людина.
                        Г Генерал пояснив свої тактичні міркування.
6. Фразеологічний зворот ужито в реченні
                        А Вір до кінця у власні сподівання.
                        Б Дивлюсь на сині обрії землі з калинових небес моєї долі.
                        В Його постійною мрією було швидше вийти в люди.
                        Г Не звикай утертими стежками йти за другим сліпо, як у дим.
7. До емоційно забарвленої лексики належать усі слова рядка
                        А Часу було обмаль, а він усе одно бив байдики.
                        Б Побачивши великий натовп людей, перехожі дивувалися.
                        В Величезна сила криється в людському розумі.
                        Г Пісня народжує радість.
8. Із поданих у дужках слів кожен із варіантів можливий у реченні
А Рекламу розмістили в найбільш (людних, людяних) місцях міста.
Б Зрілість людська виростає з боротьби. Часто з боротьби зі своїми сумнівами (ваганнями, коливаннями).
В Тато мій – рішуча людина, хоч і мрійник. Ці якості в людині не поєднуються, але тато, мабуть, (виняток, виключення).
Г На фото: П. Тичина – у центрі, М. Вінграновський (зліва, ліворуч), В. Шевчук (справа, праворуч).
9. Омоніми використано в реченні
                        А Щире слово й добре діло душу й серце обігріло.
                        Б Господь посилає нам мудрості й сили і хранить Україну нині, прісно й вовік.
                        В Людина там не буде вільна, де є великі і малі.
                        Г Міг би його поганити – не хочу вуст поганити.
10. Антонім до фразеологізму хоч в око стрель є в реченні
          А Ситуація – хоч крізь землю провалися.
          Б Сьогодні надворі ясно, хоч голки збирай.
          В Тихо довкола, хоч мак сій.
          Г У хаті хоч зуби клади на полицю.
11. Із поданих у дужках синонімів кожен із варіантів можливий у реченні
                        А (Ретельні, проникливі) дослідження археологів підтверджують слова Геродота.
                        Б Старі дуби (оточували, облягали) галявину.
             В  Ми стояли, зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів
                         Г Представники різних поколінь не завжди (здатні, здібні) порозумітися.
12. Доберіть українські відповідники до запозичених слів.
1 конкурс                       А змагання
2 ілюмінація                  Б  куховарство
3 кулінарія                     В освітлення
4 коаліція                       Г склепіння                         Д  об’єднання
Контрольна робота з теми «Стилістичні засоби лексикології»
Тестування
ІІІ варіант
1. Виділене слово вжито в переносному значенні в реченні
                        А Сміються в сонці золотому річки, і села, і поля.
                        Б Що думаєш сказати, спершу обміркуй.
                        В Я шукав усе світле в дорозі і в людях.
                        Г Найдужче у житті цінував я хліб.
2. Доберіть українські відповідники до запозичених слів.
1 арбітр                          А походження
2 портрет                        Б  оздоблення
3 генеза                           В обожнювання
4 культ                            Г суддя                         Д  зображення
3. НЕ МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом виділене слово в реченні
                        А У сім'ї панували теплі, дружні взаємини (стосунки).
Б Активно розвивається співробітництво між двома країнами в науковій і культурній галузях(царинах).
В У 1939 році виникла реальна воєнна (військова) загроза мирному життю країн Європи.
                        Г Гамір  зняли (зчинили), наче готували бурю.
4. Виділене слово вжито в невластивому йому значенні в реченні
                        А Два примірники словника присутні в кабінеті.
                        Б Вантажне відділення розташоване на першому поверсі.
                        В Ялту вважають одним із найпопулярніших курортів.
                        Г Директор банку перебуває за кордоном.
5. Фразеологічний зворот ужито в реченні
                        А Митцю не треба нагород, його судьба нагородила.
                        Б Сказано по струні ходити – і ходи.
                        В Мені потрібне слово, а не слава.
                        Г Дніпро манив нас маревом води.
6. Неправильно визначено значення фразеологічного звороту
                        А надути губи – образитись, виявити невдоволення
                        Б спустити на землю – змусити когось не втрачати почуття реальності
                        В рильце в пушку – про когось привітного й лагідного
                        Г черв'ячок точить – непокоять тяжкі, гнітючі роздуми
7. Не збігається за значенням з іншими фразеологізм
                        А обламати роги
                        Б підвести під монастир
                        В збити пиху
                        Г вкрутити хвоста
8. Значення фразеологічного звороту снувати химери
                        А пліткувати про щось
                        Б інтригувати когось
                        В виготовляти домотканий килим
                        Г фантазувати про щось
9. Омоніми використано в реченні
                        А Щире слово й добре діло душу й серце обігріло.
                        Б Господь посилає нам мудрості й сили і хранить Україну нині, прісно й вовік.
                        В Людина там не буде вільна, де є великі і малі.
                        Г Міг би його поганити – не хочу вуст поганити.
10. До емоційно забарвленої лексики належать усі слова рядка
                        А дівчисько, второпати, прикріпити, базікати;
                        Б беркицьнутись, козаченько, повчання, мамусю
                        В зіронька, злодюга, вікопомний, роззява;
                        Г рученьки, проміння, вітрище, самісінький.
11. Синонімічними є фразеологічні звороти
                        на живу нитку – білими нитками шитий
                        і води не замутить – хоч у вухо бгай
                        попасти на слизьке – накрити мокрим рядном
                        бентежити кров – не чути землі під собою
                        закрутити веремію – укрутити хвоста
                         
                        12. Виділені слова є омонімами у рядку
                         
А Слово, чому ти не твердая криця!
Слово – срібло, мовчання – золото.
Б Вона зрозуміла душевний стан гостя.

У хлопця плечі широкі, стан високий.
В Рідна земля і в жмені мила.
Земля – хлібодарка і медоносиця.
Г У хвалька язик діє, а рука не вміє.
Держи язик за зубами.




Контрольна робота з теми «Стилістичні засоби лексикології»
Тестування
ІV варіант
І варіант
1.       Лексичної помилки не допущено у реченні:
А Забезпечувати безпеку – складна справа.
Б Яскравий фон надає картині урочистості.
В Заняття в школі бізнесу ведуть керівники крупних підприємств.
Г Рослинні олії багаті на природний оксидант.
2.       Позначте рядок стилістично забарвлених слів.
А Книга, йти, добрий.
Б Сигнал, високий, переслідувати.
В Шкандибати, малесенький, плестися.
Г Дорогий, одинокий, коріння.
3.       Позначте рядок стилістично нейтральних слів.
А Добренький, лементувати, зодчий.
Б Стіл, книга, прапор.
В Реготати, заливатися, стяг.
Г Синенький, малесенький, дубище.
4. Доберіть антоніми до поданих слів.
1 як-небудь                     А нишком
2 явно                              Б  підступно
3 щиро                            В природно
4 штучно                         Г старанно                        Д  поспіхом
5. Фразеологічний зворот ужито в реченні
                        А Дніпро манив нас маревом води.
                        Б Мені потрібне слово, а не слава.
                        В Сказано по струні ходити – і ходи.
                        Г Митцю не треба нагород, його судьба нагородила.
6. Лексичну помилку допущеноурядку.
А виключення з правопису
Б зазнати збитків
В змістовна відповідь
Г лікарняний лист
Д позбавляти громадянства
7. Слово лікарський поєднується з усіма словами, окрім
А комплекс
Б кабінет
В контроль
Г товариство
Д мораль
8. Утворіть словосполучення із відповідних за змістом слів
1 відкрити                      А книгу
2 розкрити                     Б  планету
3 відчинити                    В вікно
4 розгорнути                  Г злочин                        Д  намет
9. НЕ МОЖНА замінити поданим у дужках варіантом виділене слово в реченні
А Діти безтурботно (безпечно) гралися на проїжджій частині вулиці.
Б Усяке друковане слово мало своє місце на поличках цієї бібліотеки (книгозбірні).
В Максимові Рильському була властива (притаманна) любов до людини і природи.
Г Я люблю тільки (лише) таку гру, де я певна, що виграю.
10. Омоніми використано в реченні
                        А Щире слово й добре діло душу й серце обігріло.
                        Б Господь посилає нам мудрості й сили і хранить Україну нині, прісно й вовік.
                        В Людина там не буде вільна, де є великі і малі.
                        Г Міг би його поганити – не хочу вуст поганити.
11. Із поданих у дужках синонімів кожен із варіантів можливий у реченні
                        А (Ретельні, проникливі) дослідження археологів підтверджують слова Геродота.
                        Б Старі дуби (оточували, облягали) галявину.
             В  Ми стояли, зачаровані (дивною, прекрасною) музикою весняних лугів
                         Г Представники різних поколінь не завжди (здатні, здібні) порозумітися.
12. Немає лексичної помилки у рядку.
А бувші студенти                                             В сказати зайве

Б  блінчики з м’ясом                                     Г білети на потяг